آموزش اندیکاتور MACD و استفاده از واگرایی

اندیکاتور مک‌دی در تحلیل تکنیکال یکی از معروف‌ترین اندیکاتور هایی است که معامله گران در بازار از آن استفاده میکنند در این مقاله میخواهیم به صورت کامل این اندیکاتور را آموزش دهیم و در انتها به صورت کامل در مورد واگرایی و کسب سود از روش واگرایی بپردازیم.

بهتر است ابتدا به تعریفی از این اندیکاتور بپردازیم.

اندیکاتور MACD چیست ؟

اسیلاتور MACD که مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence است یک اسیلاتور کامل است که معامله‌گر می‌تواند قدرت و ضعف روند (مومنتوم) را متوجه شود و با استفاده از واگرایی ها و نقاط سیگنال اسیلاتور کسب سود کند.

اجزاء اندیکاتور MACD

به صورت کلی اندیکاتور مکدی از 3 بخش تشکیل شده است که میتوانیم از هر کدام از بخش‌ها به صورت جداگانه داده‌ای دریافت کنیم که منجر به کسب سود شود. بخش های این اندیکاتور عبارتند از :

  • بخش اول این اندیکاتور هیستوگرام است که دو فاز مثبت و منفی دارد و رنگ سبز نشان دهنده فاز مثبت و بخش قرمز نشان دهنده فاز منفی است.
  • بخش دوم را در اندیکاتور خط macd تشکیل می‌دهد که دارای رنگ آبی است.
  • بخش آخر را در این اندیکاتور خط Signal تشکیل می‌دهد که دارای رنگ نارنجی است.

در تصویر زیر اجزاء این اندیکاتور را مشاهده می‌کنید که هر کدام را برای شما نام‌گذاری کردیم :

در تصویر بالا همان‌طور که مشاهده می‌کنید اندیکاتور MACD رسم شده است که سه بخش اصلی این اندیکاتور که شامل خط MACD و خط سیگنال و خط هیستوگرام هستند در تصویر بالا نام گذاری شده است.

تا اینجا کار با اجزاء اندیکاتور MACD آشنا شدین در ادامه میخواهیم در مورد روش معامله کردن با این اندیکاتور بپردازیم :

 

انواع روش‌های معامله‌کردن با اندیکاتور MACD

اندیکاتور macd در دسته اندیکاتور هایی است که رابط‌کاربری و روش معامله‌کردن خیلی ساده‌ایی دارد و به سه حالت می‌توان از این اندیکاتور برای معامله استفاده کرد که عبارتند از :

معامله‌کردن با خط هیستوگرام

معامله‌کردن با بخش هیستوگرام به شدت راحت است. همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین کاربرد این اندیکاتور بررسی مومنتوم روند یک ارز می‌باشد. به این صورت که هر گاه طول میله های هیستوگرام این اسیلاتور بلندتر میشود به این معنا است که قدرت روند در حال اضافه شدن است و هر گاه طول میله‌های هیستوگرام کوچک شود یعنی قدرت روند ضعیف شده است. اگر به تصویر زیر نگاه کنید این مثال را خواهید دید:

در تصویر بالا همان‌طور که مشاهده می‌کنید مومنتوم روند را از طریق هیستوگرام میخواهیم بررسی کنیم. پس اگر نگاه کنید در قیمت‌هایی که روند قدرتمند بوده میله‌های هیستوگرام ممتد در حال بلند تر شدن بودن و در بخش هایی که ضعف روند بوده میله‌های هیستوگرام کاهش ارتفاع میله داشتند.

بخش هیستوگرام فقط با بررسی روند تموم نمی‌شود. بلکه کاربرد اصلی آن بررسی واگرایی است. قدرتمند ترین بخش هیسوگرام استفاده از واگرایی است که بسیار مهم است.

معقوله واگرایی ها را به دلیل اهمیت بالایی که دارد میخواهیم در بخش های پایین‌تر از همین مقاله به شما آموزش دهیم.

معامله‌کردن با خط مک‌دی و سیگنال

در واقع نمی‌توانیم خطوط سیگنال و مک‌دی را از هم جدا کنیم، زیرا این دو با هم دیگر هستند که میتوان از این اندیکاتور کسب سود کرد. از این دو بخش اندیکاتور هم همانند بخش هیستوگرام می توانیم برای بررسی مومنتوم روند استفاده کنیم.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید :

در زمان های که قیمت شروع به رشد کرده و یا نزول ترکیب این دو اندیکاتور هم رشد و یا نزول می‌کنند و از یک جایی میزان شیب صعود یا نزول آن ها کم شده ولی روند همچنان پابرجا هست و پس از مدت کوتاهی خلاف جهت حرکت کرده است. این بخش را بهتر است در مبحث واگرایی های این مقاله برای شما بیان کنیم.

یکی دیگر از بخش های این اندیکاتور که به صورت رسمی سیگنال صادر می‌کند نقاطی است که این خطوط کراس می‌کنند. اگر بخواهیم کامل‌تر صحبت کنیم اگر خط MACD رو به بالا خط سیگنال را بشکند، سیگنال خرید صادر می‌شود و اگر اگر خط MACD خط سیگنال را رو به پایین بشکند سیگنال فروش صادر می‌شود. در واقع بهتر است به این گونه بگیم که هرگاه این دو خط شکسته شوند اندیکاتور سیگنال صادر میکند.

در تصویر زیر به صورت کامل بخش بالا را توضیح دادیم:

نمودار بالا متعلق به بیت کوین است در تایم فریم روزانه در نقاطی که خط آبی خط نارنجی را رو به بالا شکسته اندیکاتور سیگنال خرید صادر کرده و در نقاطی که خط آبی خط نارنجی را رو به پایین شکسته سیگنال فروش صادر شده است.

در زمان‌هایی هم مثل میانه روندها سیگنال صادر شده است، ولی این اندیکاتور زمانی برای معامله‌کردن مناسب است که در نقاط اشباع خرید و یا فروش باشد تا بتوانیم از این سیگنال‌ها استفاده کنیم.

معامله کردن با استفاده از واگرایی

معامله‌کردن با بخش واگرایی‌ها از جذاب‌ترین بخش های این اندیکاتور است و بهتر است بگیم که یکی از اصلی ترین مراجع برای بررسی واگرایی همین اندیکاتور مکدی است. در این بخش میخواهیم در مورد واگرایی‌ها به صورت کامل گفتگو کنیم و بتوانیم از هیستوگرام این اندیکاتور در این روش کسب سود کنیم .

ابتدا بهتر است که در مورد مفهوم واگرایی صحبت کنیم. زمانی که قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت هم در حال حرکت هستند واگرایی رخ داده است. واگرایی ها در اندیکاتورها به دو صورت تقسیم میشوند. واگرایی های مخفی و معمولی ابتدا به بررسی واگرایی معمولی خواهیم پرداخت. 

واگرایی معمولی

واگرایی معمولی ساده‌ترین نوع از واگرایی است که میتوانیم به راحتی تشخیص دهیم. واگرایی معمولی دقیقاً همان تعریف واگرایی را دارد و به دو صورت مثبت و منفی تعریف می‌شوند.

واگرایی معمولی مثبت در انتها موج نزولی تشکیل می‌شود و قیمت در حال اصلاح است و اندیکاتور در حال افزایش قیمت. در تصویر زیر یک نمونه از واگرایی معمولی مثبت را مشاهده می کنید:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید بیت‌کوین در تایم فریم روزانه در انتها یک موج نزول بوده و قیمت کف پایین‌تر تشکیل داده ولی اندیکاتور کف های بالاتر تشکیل داده است. نماد واگرایی مثبت معمولی RD+ است.

واگرایی معمولی منفی در انتها موج های صعودی قیمت تشکیل میشود و به این صورت است که قیمت سقف های بالاتر میزند ولی اندیکاتور سقف های پایین‌تر تشکیل میدهد. در تصویر زیر یک نمونه از این واگرایی را برای شما گفتیم.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید قیمت یک سقف بالاتر تشکیل داده است ولی اندیکاتور مکدی یک سقف پایین‌تر تشکیل داده است و پس از آن قیمت شروع به ریزش کرده است.

واگرایی مخفی

واگرایی مخفی زمانی تشکیل میشود که قیمت و اندیکاتور در جهت خلاف یکدیگر حرکت کنند با این تفاوت که اندیکاتور یک کف جدید تشکیل دهد ولی قیمت موفق به تشکیل سقف جدید نباشد. واگرایی مخفی هم به دو نوع مثبت و منفی است.

واگرایی مخفی مثبت به این صورت است که اندیکاتور یک کف جدید پایین تر تشکیل دهد و قیمت هم موفق به تشکیل کف بالاتر است. در تصویر زیر یک مثال از نمودار بیت‌کوین در تایم فریم روزانه برای شما زدیم.

واگرایی مخفی منفی به این صورت است که قیمت در انتها یک موج صعودی است و قیمت یک سقف پایین‌تر تشکیل میدهد و اندیکاتور یک سقف بالاتر می سازد.

 

کلام‌آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کامل در مورد اندیکاتور مک‌دی و روش های معامله‌کردن با آن با شما صحبت کنیم و در انتها مقاله هم به صورت کامل در مورد واگرایی‌ها صحبت کردیم. اگر بخوام یک نکته مهم به شما بگم باید اعلام کنم که این اندیکاتور هم مانند دیگر اندیکاتورها دارای اشتباهاتی است. پس بهتره که اولویت اصلی شما برای تصمیم گیری نباشد و از این اندیکاتور به عنوان یک تایید کننده استفاده کنید.

در آخر هم امیدوارم که همواره موفق و پیروز باشید.


زمان انتشار : 2 سال پیش
اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات و تازه های بازار ارزهای دیجیتال در آکادمی مهدی صفری

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

با یک سرمایه گذاری درست، از فشار مشکلات اقنصادی در امان باشید . در این مقاله میخواهیم در مورد سرماه گذاری و نکات سرمایه گذاری با شما صحبت کنیم. با ما ...


راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

ممکن است شما هم درباره خرید زمین در متاورس شنیده باشید. فضای متاورس با استفاده از قابلیتهای توکنهای غیر مثلی (NFT) توانسته بسیاری از کارهایی که میتوان در دنیای حقیقی ...


آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

احتمالا تا به امروز برای اکثریت فعالیت بازی کردن به خصوص بازیهای کامپیوتری، به عنوان فعالیتی بیهوده شناخته میشد که باعث هدر رفتن وقت، از دست دادن فرصتها و البته ...


آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

اگر در بازارهای مالی فعالیت میکنید احتمالا مطلع هستید که اخبار مختلف، چه در حوزهی اقتصاد کلان چه در حوزههای بنیادی یا فاندامنتال چه تاثیر زیادی را میتواند در بازارهای ...


معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

قیمت را معامله گران در بازار های مالی می سازد و این معامله گران هر کدام یک شخصیت و رفتار خاصی دارند و اگر نتوانیم به درک شخصیت هر کدام ...


معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

اگر بخواهیم در بازار فارکس شروع به معاملهگری کنیم نیاز به یک کارگزاری یا همان بروکر داریم در این مقاله میخواهیم ابتدا مفهوم بروکر را بررسی کنیم و در آخر ...


آموزش ورود به دنیا فارکس

آموزش ورود به دنیا فارکس

اولین سوالی که قطعا پس از آشنایی در بازار فارکس به ذهن شما می آید این است که چگونه باید به دنیا فارکس ورود کنیم در این مقاله میخواهیم به ...


تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

همانطور که میدانید بازار فارکس یا همان بازار ارزها با بازار رمزارزها یا همان کریپتوکارنسی تفاوت هایی دارد که در این مقاله میخواهیم به صورت کامل آن را تحلیل و ...


صفر تا صد اندیکاتور RSI

صفر تا صد اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از محبوبترین اندیکاتور هایی است که توسط معاملهگران در بازار های مالی استفاده میشود. این اندیکاتور هم مانند تمام اندیکاتورها دارای تنظیماتی است که در این مقاله ...


آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

اندیکاتور ایچیموکو یکی از معروف ترین اندیکاتورهایی است که معاملهگران در بازار های مالی از آن استفاده میکنند در این مقاله میخواهیم ابتدا به آموزش این اندیکاتور و سپس به ...