آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

اندیکاتور ایچیموکو یکی از معروف ترین اندیکاتورهایی است که معامله‌گران در بازار های مالی از آن استفاده میکنند در این مقاله میخواهیم ابتدا به آموزش این اندیکاتور و سپس به معرفی یک استراتژی کاربردی و پولساز بپردازیم پس با ما تا انتها این مقاله همراه باشید.

 

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو برای اولین بار توسط ژاپنی‌ها اختراع شد. این اندیکاتور در فرهنگ لغت به معنی ایجاد تعادل در یک نگاه می‌باشد. در واقع اندیکاتور ایچیموکو نشان دهنده صعودی یا نزولی بودن روند قیمتی یک ارز است. اندیکاتور ایچیموکو در تایم فریم های هفتگی تا یک ساعته عملکرد فوق‌العاده‌ایی دارد و اگر بخوام در ابتدا یک نکته مهم اشاره کنم باید بگم که تمام خطوط این اندیکاتور یک حمایت و مقاومت هستند. بهتر است قبل از اینکه شروع کنیم به صورت کامل در مورد این اندیکاتور صحبت کنیم در مورد تاریخچه این اندیکاتور با هم گفتگو کنیم.

 

تاریخچه اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو برای اولین بار توسط گوئیچی در سال 1990 اختراع شد. هدف از این اندیکاتور این بود که در قیمت با استفاده از طرح های گرافیکی و مصور کاربر به راحتی متوجه روند قیمتی آن ارز شود. و همین طور در کنار روند از حمایت‌ها و مقاومت‌های مهم که از طریق میانگین متحرک به دست می‌آید را در نمودار به صورت یکجا داشته باشد. ایده گرافیکی بودن در اندیکاتور ایچیموکو اولین ایده‌ای بود که در تحلیل تکنیکال توسط ایچیموکو آمد که این ایده باعث شد این اندیکاتور میان معامله‌گران بسیار محبوب باشد.

 

اجزا تشکیل دهنده اندیکاتور ایچیوکو

همان طور که در بخش های بالاتر گفتیم اندیکاتور ایچیموکو دارای مقادیر زیادی است که در این بخش میخواهیم به صورت کامل تک به تک این مقادیر را بررسی کنیم.

اگر بخواهیم ابتدا تک به تک این اجزاء را معرفی کنیم عبارتند از:

  • خط تنکانسن
  • خط کیجونسن
  • خط چیکواسپن
  • خط سنکواسپنA
  • خط سنکواپن B

در واقع این اندیکاتور از همین 5 مورد تشکیل شده است که در بخش زیر میخواهیم تک به تک را کامل توضیح دهیم:

تنکانسن 

خط تنکانسن که رنگ آبی دارد با نام (Conversion Line) نیز شناخته می‌شود، میانگین بیشترین قیمت کندل و کم‌ترین قیمت کندل، در ۹ کندل قبلی را محاسبه می‌‌کند. اگر بخواهیم به صورت فرمولی در مورد محاسبه این خط صحبت کنیم باید به شما بگم که:

۲ ÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دوره اخیر ) = فرمول محاسبه‌ی تنکانسن

کیجونسن 

کیجونسن که رنگ قرمز دارد به عنوان خط پایه (Base Line) نیز شناخته می‌شود از محاسبه‌ی میانگین بیشترین قیمت کندل و کمترین قیمت کندل در ۲۶ کندل قبل حاصل می‌شود. همانند تنکانسن این خط می‌تواند هر چارچوب زمانی را در بر بگیرد و فرمول محاسبه آن به شرح زیر است :

۲ ÷ ( بالاترین قیمت ۲۶ دوره + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره ) = فرمول محاسبه‌ی کیجونسن

چیکواسپن 

خط چیکواسپن از قیمت فعلی میانگین میگیرد و آن را در 26 کندل قبل نمایش میدهد این خط رنگ سبز دارد.

سنکو A 

به میانگین دو بخش تنکانسن و کیجونسن، سنکو  A می‌گویند. این خط در اندیکاتور ایچیموکو، ۲۶ کندل آتی را پیش‌بینی می‌‌کند. و رنگ سبز ابرکومو را دارد.

سنکو B 

به میانگین بیشترین نقطه کندل و کمترین نقطه کندل در ۵۲ کندل گذشته سنکو B می‌گویند. با استفاده از این خط میتوان ۲۶ کندل آینده را پیش‌بینی کرد.

۲ ÷ ( بیشترین قیمت بالای ۵۲ دوره قبل + کمترین قیمت پایین ۵۲ دوره قبل ) = فرمول محاسبه‌ی سنکوB

در واقع خط سنکو B خط قرمز رنگ در ابرکومو است. حالا شاید براتون سوال بشه که ابرکومو چیه که در این بخش میخواهیم به توضیح ابر کومو بپردازیم.

ابرکومو 

ابرکومو در واقع یکی از مهم‌ترین بخش های اندیکاتور ایچیموکو است. دقیقا ابرکومو یکی از اهداف ویژه خالق این اندیکاتور بود که میخواست این اندیکاتور به صورت گرافیکی باشد. اگر بخواهیم به تعریف دقیق ابرکومو بپردازیم به این صورت تعریف می‌شود که به اختلاف دو خط سنکو A و سنکو B ابرکومو می‌گویند. حال اگر خط سنکو A بالاتر از سنکو B باشد ابر کومو سبز رنگ است و اگر خط سنکو B بالاتر از سنکو A باشد ابرکومو قرمز رنگ است.

در تصویر زیر ابرکومو را مشاهده میکنید:

در حال حاضر تمام بخش های این اندیکاتور را برای شما توضیح دادیم حالا نوبت رسیده به نمایش این اندیکاتور که در تصویر زیر این اندیکاتور را خواهید دید:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید اندیکاتور ایچیموکو دارای 5 بخش است که هر کدام از این پنج بخش را در قسمت بالا معرفی کردیم. در نگاه اول این اندیکاتور خیلی شلوغ و آزار دهنده است ولی زمانی که روش معامله با این اندیکاتور را آموختید متوجه خواهید شد که چقدر رابط کاربری این اندیکاتور راحت و پولساز است.

 

استراتژی معامله با اندیکاتور ایچیموکو

معامله‌کردن با اندیکاتور ایچیموکو دارای استراتژی های زیادی است. در واقع بهتر است که ایجوری بگیم که میشه با تمام خطوط ایچیموکو یک استراتژی ساخت و همین‌طور می‌شود با ترکیب هر کدام از این خطوط با هم دیگر یک استراتژی دیگه ساخت. در این مقاله میخواهیم یکی از استراتژی هایی رو خدمت شما معرفی کنیم که در کتاب هایی که اندیکاتور ایچیمکو آموزش داده‌اند و جز کم ریسک ترین سیستم‌ها محسوب میشه با درصد موفقیت مطلوب.

استراتژی ایده آل اندیکاتور ایچیموکو به این صورت است که از تمام اجزاء باید استفاده کنیم پس اگر در تشخیص هر کدام از این اجزاء دچار مشکل هستید بهتر است دوباره مقاله را مطالعه فرمایید.

در گام اول برای معاملات به جهت صعود (Buy) ابتدا :

  • قیمت باید بالاتر از ابرکومو باشد.
  • خط تنکانسن از کیجونسن بالاتر باشد.
  • خط چیکواسپن در 26 روز قبل بالاتر از قیمت فعلی باشد.
  • خط سنکو A آینده از سنکو B آینده بالاتر باشد.
  • قیمت از تنکانسن و کیجونسن فاصله زیادی نداشته باشد.
  • خطوط تنکانسن و کیجونسن و چیکواسپن نباید داخل ابر کومو که خیلی ضخیم است باشند.

اگر تمام مقادیر بالا را رعایت کنیم استراتژی ایده آل فعال میشود که در تصویر زیر یک مثال کاربردی از این استراتژی برای شما زده ایم.

نمودار بالا متعلق است به بیت کوین و همان‌طور که مشاهده می‌کنید خط تنکانسن از کیجونسن بالاتر است و خط چیکواسپن از قیمت فعلی در 26 روز قبل بالاتر است و سنکو A از سنکو B بالاتر است و در آخر وقتی تمام پارامتر های گفته شده رعایت شود قیمت سیگنال خرید صادر می کنند. در ناحیه مشخص شده در عکس بالا سیگنال خرید را مشاهده میکنید.

در تصویر زیر نتیجه سیگنال خرید را مشاهده می کنید :

اگر بخواهیم این استراتژی را در روند نزولی و معاملات فروش هم بررسی کنیم باید بگیم که :

  • قیمت باید پایین ابرکومو باشد.
  • تنکانسن از کیجونسن پایین تر باشد.
  • در 26 کندل قبل چیکواسپن از قیمت پایین تر باشد.
  • سنکو A آینده از سنکو B آینده پایین تر باشد.
  • قیمت از تنکانسن و کیجونسن فاصله زیادی نداشته باشد.
  • تنکانسن و کیجونسن و چیکو اسپن نباید در یک ابر ضخیم کومو باشند.

اگر تمام مقادیر بالا را رعایت کنیم استراتژی ایده آل فعال میشود که در تصویر زیر یک مثال کاربردی از این استراتژی برای شما زده ایم:

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید قیمت پایین ابرکومو قرار دارد و تنکانسن از کیجونسن پایین‌تر می‌باشد و در 26 کندل قبل چیکواسپن از قیمت پایین‌تر است و همین طور سنکو A آینده از سنکو B آینده پایین تر است.

با استفاده از این استراتژی شما می‌توانید در بازار های مالی اگر تمامی این مقادیر را مو به مو انجام دهید با توجه به استراتژی های مدیریت سرمایه با درصد برد 60 درصد سودده باشید.

 

کلام‌آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کامل اندیکاتور ایچیموکو را برای شما آموش دهیم تا به صورت درست با مفهوم این اندیکتور آشنا شده باشید و در انتها این آموزش هم یک استراتژی معاملاتی امن معرفی کردیم که این مقاله برای شما سودآور باشد. امیدوارم که از این مقاله به خوبی استفاده کرده باشید.


زمان انتشار : 2 سال پیش
اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات و تازه های بازار ارزهای دیجیتال در آکادمی مهدی صفری

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

با یک سرمایه گذاری درست، از فشار مشکلات اقنصادی در امان باشید . در این مقاله میخواهیم در مورد سرماه گذاری و نکات سرمایه گذاری با شما صحبت کنیم. با ما ...


راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

ممکن است شما هم درباره خرید زمین در متاورس شنیده باشید. فضای متاورس با استفاده از قابلیتهای توکنهای غیر مثلی (NFT) توانسته بسیاری از کارهایی که میتوان در دنیای حقیقی ...


آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

احتمالا تا به امروز برای اکثریت فعالیت بازی کردن به خصوص بازیهای کامپیوتری، به عنوان فعالیتی بیهوده شناخته میشد که باعث هدر رفتن وقت، از دست دادن فرصتها و البته ...


آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

اگر در بازارهای مالی فعالیت میکنید احتمالا مطلع هستید که اخبار مختلف، چه در حوزهی اقتصاد کلان چه در حوزههای بنیادی یا فاندامنتال چه تاثیر زیادی را میتواند در بازارهای ...


معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

قیمت را معامله گران در بازار های مالی می سازد و این معامله گران هر کدام یک شخصیت و رفتار خاصی دارند و اگر نتوانیم به درک شخصیت هر کدام ...


معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

اگر بخواهیم در بازار فارکس شروع به معاملهگری کنیم نیاز به یک کارگزاری یا همان بروکر داریم در این مقاله میخواهیم ابتدا مفهوم بروکر را بررسی کنیم و در آخر ...


آموزش ورود به دنیا فارکس

آموزش ورود به دنیا فارکس

اولین سوالی که قطعا پس از آشنایی در بازار فارکس به ذهن شما می آید این است که چگونه باید به دنیا فارکس ورود کنیم در این مقاله میخواهیم به ...


تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

همانطور که میدانید بازار فارکس یا همان بازار ارزها با بازار رمزارزها یا همان کریپتوکارنسی تفاوت هایی دارد که در این مقاله میخواهیم به صورت کامل آن را تحلیل و ...


صفر تا صد اندیکاتور RSI

صفر تا صد اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از محبوبترین اندیکاتور هایی است که توسط معاملهگران در بازار های مالی استفاده میشود. این اندیکاتور هم مانند تمام اندیکاتورها دارای تنظیماتی است که در این مقاله ...


انواع روندها در چارت معاملاتی

انواع روندها در چارت معاملاتی

شناسایی روندها در بازار های مالی یکی از مهمترین مقادیری است که باعث میشود معاملهگر در بازار مالی کسب سود کند. در این مقاله میخواهیم به صورت کامل در مورد ...