تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

همان‌طور که میدانید بازار فارکس یا همان بازار ارزها با بازار رمزارزها یا همان کریپتوکارنسی تفاوت هایی دارد که در این مقاله میخواهیم به صورت کامل آن را تحلیل و بررسی کنیم.

ابتدا بهتر است که هر بازار را برای شما به صورت جداگانه تعریف کنیم تا ابتدا با مفهوم اصلی هر کدام از این بازارها آشنا شوید و در ادامه به بررسی تفاوت های آنها خواهیم پرداخت.

 

بازار فارکس چیست ؟

بازار Forex که مخفف عبارت foreign exchange است که در لغت فارکس یعنی بازار ارزها در واقع در این بازار جفت ارزها یا همان واحد های پولی کشورها به هم تبدیل می‌شوند. دقیقا کاری که صرافی ها در ایران انجام می‌دهند. بزرگترین بازار مالی در دنیا بازار فارکس است که حجم معالات روزانه حدود 5 تریلیون دلار است که اگر بخواهیم با بزرگترین بازار بورس دنیا که بازار بورس نیویورک است مقایسه کنیم 200 برابر بزرگتر است. در بازار فارکس پول‌ها هستند که معامله می‌شوند و به یکدیگر تدیل می‌شوند. برای مثال اگر بخواهیم یک مثال بزیم به این صورت است که بزرگترین ارز در بازار فارکس از نظر حجم معاملات یورو به دلار است در واقع اگر ارزش پول دلار افت کند، ارزش پول یورو افزایش پیدا میکند. این قضیه بهترین تعریف از بازار فارکس است که در واقع نشان دهنده رقابت اقتصاد کشورها است .

تا اینجا کار با مفهوم بازار فارکس آشنا شدین حال بهتر است که بریم در مورد بازار رمزارزها یا همان کریپتو هم کمی صحبت کنیم.

 

بازار رمز ارز چیست ؟

کریپتوکارنسی یا همان بازار رمزارز که به اشتباه خیلی از مردمان کشورها به آن بازار ارزهای دیجیتال هم می‌گویند. این بازار به نسبت دیگر بازار های مالی نو ظهورتر است و اولین بار بیت کوین یا همان پادشاه و مادر این بازار در سال 2009 رو نمایی شد. البته بهتر است که دقیق تر بگم بهتون که این بازار در میان عموم مردم در سال 2017 مطرح شد و حجم پول زیادی در آن مدت به سمت بازار شناور شد.

بهتر است که اینجوری بگیم که کریپتوکارنسی‌ها آمدند که دنیا غرمتمرکز را در بین مردم رواج دهند تا هیچ مدیری نتواند باعث ایجاد یک مشکل شود و همین‌طور هیچ فردی نتواند در بستر های مالی تصمیم به کلاهبرداری کند.

در واقع در بازار کریپتوکارنسی هیچ مدیری و مسئولی وجود ندارد و این بزرگترین قابلیت این بازار است که هدف آن رقابت با بانک‌ها هستند.

تا اینجا کار با مفهوم هر دو بازار فارکس و کریپتو آشنا شدین حالا بهتره که به بررسی شباهت و تفاوت های آن بپردازیم.

 

تفاوت های اصلی بازار رمزارز و فارکس

بازار فارکس و کریپتو دارای تفاوت‌هایی است که در این بخش میخواهیم تک به تک به صورت کامل بررسی کنیم.

  • در بازار فارکس با سرمایه و دارائی های واقعی در ارتباط هستیم ولی در بازار کریپتو با دارائی های دیجیتالی در ارتباط هستیم.
  • پول در بازار فارکس دارای پشتوانه است که پشتوانه در بازار فارکس اقتصاد کشورها است ولی در بازار کریپتو پشتوانه دستگاه های ماینر و اعتماد مردم و پروژه آن ارز می‌باشد.
  • در بازار فارکس هدف معامله‌گران، نوسان‌گرفتن از قیمت جفت ارزها است ولی در بازار کریپتو هدف معامله‌گران، نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری یا هولد و استخراج و استیک کردن است.
  • نقدینگی در بازار فارکس بسیار بسیار بیشتر از بازار کریپتو است.
  • نوسانات قیمتی در بازار فارکس منطق‌تر از بازار کریپتو است. به این دلیل که با اقتصاد کشورها در طرف هستیم.
  • پتانسیل های کسب سود به دیدگاه سرمایه‌گذاری در بازار فارکس وجود ندارد به این دلیل که این بازار برای مبادله ارزها کاربرد دارد و هیچ دارایی در این بازار انقدر که فکر کنید با ارزش و بی‌ارزش نمی‌شود. ولی در بازار کریپتو، سرمایه‌گذاری یک فرآیندی کاملا سودآور است.
  • در بازار فارکس برای معامله‌کردن نیاز به بروکر داریم ولی در بازار کریپتو صرافاً با صرافی های آنلاین در ارتباط هستیم.

در این مقاله تا به اینجا تلاش کردیم از تعریف و تفاوت های بازار فارکس با کریپتو بپردازیم و در ادامه می‌خواهیم به شباهت های این دو بازار بپردازیم.

 

شباهت بازار فارکس با بازار کریپتو

  • اولین و اصلی ترین شباهت بازار فارکس با بازار کریپتو اصل تحلیل تکنیکال است که در هر دو این دو بازار وجود دارد.
  • در بازار فارکس و کریپتو هر دو تحلیل‌پذیر هستند و میتوان به تنهایی از یک علم تحلیلی مثل تحلیل فاندامنتال و یا تکنیکال کسب سود کرد.
  • اخبار های جهانی و اقتصاد کشورهای بزرگ در هر دو بازار تاثییر داره. برای مثال نرخ تورم کشور آمریکا!
  • درآمد دلاری در هر دو بازار جود دارد. که این مورد باعث شده که ایرانیان زیادی به سمت این بازار حرکت کنند.
  • هر دو این بازار ها جزء بازار های مالی محسوب می شوند.

 

نکته آخر

مهم‌ترین نکته در فعالیت در این بازار این است که باید انتخاب کنیم که چه افق دیدی برای معامله داریم. معامله‌گران در بازار فارکس قالباً نوسان‌گیرها و معامله‌گران روزانه هستند ولی معامله‌گران در بازار کریپتو سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیرها و افرادی که از طریق علم تحلیل فاندامنتال می توانند کسب سودکنند هستند.

در بخش بالا گفتیم که نوسان‌گیرها در هر دو بازار هستند و در این بخش میخواهیم در مورد این جمله بیشتر صحبت کنیم:

در واقع درست است که نوسان‌گیری در هر دو بازار می‌تواند باشد ولی بازار فارکس با توجه به قدمت وحجم نقدینگی بالا مورد تاییدتر و سودآورتر است. به صورت کلی در هر بازاری که حجم نقدینگی بالاتری وجود داشته باشد قابل انتخاب برای نوسان‌گرفتن است.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کامل از تفاوت‌ها و شباهت‌ها و نکات بازار فارکس و رمزارزها بپردازیم و از همه مهم‌تر هر کدام از این دو بازار را برای شما تعریف کردیم. امیدوارم در پایان این مقاله به افق دید بهتری رسیده باشید تا بتوانید هرچه سریع تر به کسب سود از هر کدام از این بازارها رسیده باشید.


زمان انتشار : 2 سال پیش
اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات و تازه های بازار ارزهای دیجیتال در آکادمی مهدی صفری

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

با یک سرمایه گذاری درست، از فشار مشکلات اقنصادی در امان باشید . در این مقاله میخواهیم در مورد سرماه گذاری و نکات سرمایه گذاری با شما صحبت کنیم. با ما ...


راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

ممکن است شما هم درباره خرید زمین در متاورس شنیده باشید. فضای متاورس با استفاده از قابلیتهای توکنهای غیر مثلی (NFT) توانسته بسیاری از کارهایی که میتوان در دنیای حقیقی ...


آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

احتمالا تا به امروز برای اکثریت فعالیت بازی کردن به خصوص بازیهای کامپیوتری، به عنوان فعالیتی بیهوده شناخته میشد که باعث هدر رفتن وقت، از دست دادن فرصتها و البته ...


آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

اگر در بازارهای مالی فعالیت میکنید احتمالا مطلع هستید که اخبار مختلف، چه در حوزهی اقتصاد کلان چه در حوزههای بنیادی یا فاندامنتال چه تاثیر زیادی را میتواند در بازارهای ...


معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

قیمت را معامله گران در بازار های مالی می سازد و این معامله گران هر کدام یک شخصیت و رفتار خاصی دارند و اگر نتوانیم به درک شخصیت هر کدام ...


معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

اگر بخواهیم در بازار فارکس شروع به معاملهگری کنیم نیاز به یک کارگزاری یا همان بروکر داریم در این مقاله میخواهیم ابتدا مفهوم بروکر را بررسی کنیم و در آخر ...


آموزش ورود به دنیا فارکس

آموزش ورود به دنیا فارکس

اولین سوالی که قطعا پس از آشنایی در بازار فارکس به ذهن شما می آید این است که چگونه باید به دنیا فارکس ورود کنیم در این مقاله میخواهیم به ...


صفر تا صد اندیکاتور RSI

صفر تا صد اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از محبوبترین اندیکاتور هایی است که توسط معاملهگران در بازار های مالی استفاده میشود. این اندیکاتور هم مانند تمام اندیکاتورها دارای تنظیماتی است که در این مقاله ...


آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

اندیکاتور ایچیموکو یکی از معروف ترین اندیکاتورهایی است که معاملهگران در بازار های مالی از آن استفاده میکنند در این مقاله میخواهیم ابتدا به آموزش این اندیکاتور و سپس به ...


انواع روندها در چارت معاملاتی

انواع روندها در چارت معاملاتی

شناسایی روندها در بازار های مالی یکی از مهمترین مقادیری است که باعث میشود معاملهگر در بازار مالی کسب سود کند. در این مقاله میخواهیم به صورت کامل در مورد ...