انواع روندها در چارت معاملاتی

شناسایی روندها در بازار های مالی یکی از مهم‌ترین مقادیری است که باعث می‌شود معامله‌گر در بازار مالی کسب سود کند. در این مقاله میخواهیم به صورت کامل در مورد این مفهوم صحبت کنیم.

 

انواع روند

روندها برای ما نشان می‌دهند که در بازار باید به کدام جهت معامله کنیم به صورت کلی در بازار سه نوع روند وجود دارد که 2 نوع از این روندها داینامیکی هستند و یک نوع از این روندها حرکت استاتیکی برای قیمت دارد.

روندهای داینامیکی شامل روند صعودی و نزولی می‌شوند و روند استاتیکی شامل روند خنثی یا تریدینگ‌رنج است. در ادامه این مقاله میخواهیم تک به تک این سه نوع روند را بررسی کنیم.

روند صعودی

بهتر است روند صعودی را ابتدا به چند دیدگاه بررسی کنیم به این صورت که روند صعودی قیمت از دیدگاه علم کلاسیک به این معنا است که قیمت در حال افزایش قیمت برای یک بازه طولانی مدت است و از دیدگاه پرایس اکشن در علم تحلیل تکنیکال به این معنا است سقف های قیمتی بالاتر از یکدیگر باشند و همین طور کف هایی که تشکیل می‌شود بالاتر از یک دیگر باشند. اگر به تصویر زیر نگاه کنید یک نمونه از روند صعودی از دیدگاه پرایس اکشن را برای شما رسم کردیم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این نمودار روند صعودی است و سقف های قیمتی بالاتر از یکدیگر هستند و همچنین کف های قیمتی بالاتر از یکدیگر می‌باشند. اگر بخواهیم از دیدگاه کلاسیک هم بررسی کنیم به این صورت است که قیمت برای یک مدت طولانی در حال افزایش قیمت بوده است.

روند نزولی

روند نزولی از دیدگاه علم کلاسیک به این معنا است که قیمت در یک بازه زمانی طولانی مدتی دائما در حال کاهش قیمت باشد و از دیدگاه پرایس اکشن در علم تحلیل تکنیکال به این معنا است که سقف ها پایین تر از یکدیگر باشند و همین طور کف ها پایین تر از یکدیگر باشند. اگر به تصویر زیر نگاه کنید یک نمونه از این روند نزولی را برای شما نمایش دادیم.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید قیمت در حال تشکیل سقف پایین تر و همین طور کف پایین تر است. اگر بخواهیم از دیدگاه کلاسیک هم بررسی کنیم به این صورت است که قیمت برای یک مدت طولانی در حال کاهش قیمت بوده است.

بدون روند (تریدینگ رنج)

بازار بدون روند از دیدگاه علم کلاسیک به این معنا است که قیمت در یک بازه زمانی طولانی مدتی دائما در حال نوسانات برابر باشد. یعنی در یک بازه زمانی قیمت ثباتی را داشته باشد. و از دیدگاه پرایس اکشن در علم تحلیل تکنیکال به این معنا است که سقف ها برابر با هم باشند و همین طور کف ها با یکدیگر برابر باشند. اگر به تصویر زیر نگاه کنید یک نمونه از این بازار بی‌روند را برای شما نمایش دادیم.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید قیمت در حال تشکیل سقف برابر با سقف ها قبلی خودش و همین طور کف های برابر با کف های قبلی خودش است. اگر بخواهیم از دیدگاه کلاسیک هم بررسی کنیم به این صورت است که قیمت برای یک مدت طولانی در حال رنج زدن بوده است.

تا اینجا مقاله با مفهوم انواع روند آشنا شدین در ادامه مقاله میخواهیم به صورت کامل تک به تک این نکات روندها را بررسی کنیم.

 

نکات مهم درباره روند

  • اگر مدت زیادی است در بازار های مالی فعالیت می کنید قطعا کلمه (در جهت روند معامله کنید) را شنیده اید این جمله به این معنا هست که ما باید همیشه با یک روند دوست باشیم و اگر قیمت علاقمند به روند افزایشی است برای اینکه میزان ریسک پذیری و میزان درصد برد در معامله بیشتر شود باید در جهت روند معامله کنیم و این کار باعث می‌شود که درصد خطا در معاملات به شدت کاهش پیدا کند.

 

  • سطوح حمایت و مقاومت یک سد محکمی هستند که میزان قدرت ۸۰ درصدی دارند، زمانی که بازار وارد یک تریدینگ رنج میشه سقف ها و کف ها یک قدرت ۸۰ درصدی دارند و عموما به راحتی شکسته نمی شوند پس باید به راحتی در سقف ها وکف ها شروع به معامله کنیم یعنی در سقف ها بفروشیم و در کف ها بخریم.

 

  • روند ها به راحتی تغییر نمی کنند این جمله یک واژه مهمی دارد که اگر به درک درست آن برسیم حدود 6۰ درصد راه را رفته‌ایم و این به معنا هست که بازار علاقه‌مند است که روند خودش رو همواره حفظ کند و هیچ وقت دنبال هیجانی رفتار کردن نیست پس بهتره که همیشه در جهت یک روند شروع معامله‌کردن کنیم و هرگز نگران شکست و یا تغییر روند نباشیم.

 

  • یک روند زمانی شکسته می‌شود و تغییر می‌کند که علائمی دیده بشه این علائم به صورت کلی به شرح زیر هستند :
  1. افزایش حجم معاملات
  2. قدرت (مومنتوم) بالا در جهت خلاف روند (ریزش و صعود پر قدرت در خلاف روند)
  3. یک خبر مهم و تاثیرگذار که باعث تغییر روند شود.

 تا اینجا کار قطعا به خوبی متوجه شدین که به طور کلی بازار دارای دو حالت تعریف میشود بازار رونددار و بدون روند ، بازار رونددار صرفا به صورت صعودی و نزولی تعریف می‌شود و بازار بدون روند همان بازار رنج (ساید) می‌باشد.

 

کلام‌آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کامل در مورد انواع روندها صحبت کنیم و هر کدام از روندها را بررسی کنیم. در آخر این مقاله هم نکات روندها را برای شما گفتیم تا بتوانید از مفهوم روند به خوبی آشنا شوید و در معاملات خودتون استفاده کنید فقط بهتره که یادتون باشه یک روند زمانی تغییر میکند که قیمت طبق قانون هر کدام از این روندها رفتار نکند یعنی روند صعودی به این صورت تعریف می‌شود که سقف‌ها و کف‌ها بالاتر باشد و زمانی که قیمت سقف بالاتری نزد در این مواقع روند قیمت تغییر کرده است و باید به دنبال معامله کردن به جهت این روند باشیم.


زمان انتشار : 2 سال پیش
اشتراک گذاری :

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات و تازه های بازار ارزهای دیجیتال در آکادمی مهدی صفری

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

سرمایه گذاری درست شما را ثروتمند میکند!

با یک سرمایه گذاری درست، از فشار مشکلات اقنصادی در امان باشید . در این مقاله میخواهیم در مورد سرماه گذاری و نکات سرمایه گذاری با شما صحبت کنیم. با ما ...


راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

راهنمای کامل خرید و فروش زمین در متاورس

ممکن است شما هم درباره خرید زمین در متاورس شنیده باشید. فضای متاورس با استفاده از قابلیتهای توکنهای غیر مثلی (NFT) توانسته بسیاری از کارهایی که میتوان در دنیای حقیقی ...


آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

آشنایی با کسب درآمد از بازی های متاورسی (Play to earn)

احتمالا تا به امروز برای اکثریت فعالیت بازی کردن به خصوص بازیهای کامپیوتری، به عنوان فعالیتی بیهوده شناخته میشد که باعث هدر رفتن وقت، از دست دادن فرصتها و البته ...


آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

آموزش کامل وب‌سایت کریپتوپنیک

اگر در بازارهای مالی فعالیت میکنید احتمالا مطلع هستید که اخبار مختلف، چه در حوزهی اقتصاد کلان چه در حوزههای بنیادی یا فاندامنتال چه تاثیر زیادی را میتواند در بازارهای ...


معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

معرفی روش های معاملاتی متناسب با تیپ شخصیت

قیمت را معامله گران در بازار های مالی می سازد و این معامله گران هر کدام یک شخصیت و رفتار خاصی دارند و اگر نتوانیم به درک شخصیت هر کدام ...


معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

معرفی بهترین بروکر برای ایرانیان

اگر بخواهیم در بازار فارکس شروع به معاملهگری کنیم نیاز به یک کارگزاری یا همان بروکر داریم در این مقاله میخواهیم ابتدا مفهوم بروکر را بررسی کنیم و در آخر ...


آموزش ورود به دنیا فارکس

آموزش ورود به دنیا فارکس

اولین سوالی که قطعا پس از آشنایی در بازار فارکس به ذهن شما می آید این است که چگونه باید به دنیا فارکس ورود کنیم در این مقاله میخواهیم به ...


تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

تفاوت بازار رمزارزها با فارکس

همانطور که میدانید بازار فارکس یا همان بازار ارزها با بازار رمزارزها یا همان کریپتوکارنسی تفاوت هایی دارد که در این مقاله میخواهیم به صورت کامل آن را تحلیل و ...


صفر تا صد اندیکاتور RSI

صفر تا صد اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از محبوبترین اندیکاتور هایی است که توسط معاملهگران در بازار های مالی استفاده میشود. این اندیکاتور هم مانند تمام اندیکاتورها دارای تنظیماتی است که در این مقاله ...


آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

آموزش اندیکاتور ایچیموکو به همراه استراتژی کاربردی

اندیکاتور ایچیموکو یکی از معروف ترین اندیکاتورهایی است که معاملهگران در بازار های مالی از آن استفاده میکنند در این مقاله میخواهیم ابتدا به آموزش این اندیکاتور و سپس به ...